MV SLETRINGEN
I juni 2019 tegnet Berge Rederi AS seg for et nybygg med Dayang Shipyard i Kina (Shanghai). MV Sletringen ble levert 23. desember 2021, og bygget om til selvutlader med gravemaskin neste år i Tallinn. Sletringen var det første hybridfartøyet i vår flåte. Dette betyr at hun har en dobbel strømkilde (diesel + elektrisk). Hun er også utstyrt med en elektrisk gravemaskin.
Optimalisering av skrog og propell er de viktigste bidragsyterne til et imponerende lavt forbruk pr lastet t/Nm. I tillegg er utslippet av CO2 svært lavt, og utslippet av NOX er nær null. Dette fartøyet oppfylte alle våre hovedmål innen effektivitet, økonomi og lavt miljøavtrykk.
Fartøyets hovedlast er råvarer til lakse- og landbruksnæringen i Norge. Utgående last er hovedsakelig dolomitt, smuldrer, tømmer og splitt.
Generell beskrivelse
IMO no | 9911927 |
Callsign | LAMO8 |
Class | DNV |
Class notation | 1A General dry cargo ship BIS BWM(T) DBC E0 Ice(1B) LCS TMON (oil lubricated) ER (SCR, TIER III) |
Polar code | Polar - 1C |
Flag | Norway |
Homeport | Trondheim |
Date keel laid | 2020-11 |
Date built | 2021-12 |
DWT / GT / NT | 8534 / 6296 / 3411 |
Loa / Breadth (mld) / Draught [m] | 119,90 / 17,00 / 7,00 |
Length p.p / Depth (mld) [m] | 115,50 / 9,30 |